Nabyte dotychczas umiejętności nie zawsze pozwolą nam panować nad sprzętem. W przypadku zwiększenia się siły wiatru lub znacznej zmiany jego kierunku możemy mieć problemy z powrotem do miejsca, z którego wypłynęliśmy. Jak już wiemy, na podstawie wcześniejszych prób, holowanie sprzętu w wodzie jest dość uciążliwe i nie zawsze przynosi zamierzone rezultaty. Dlatego też warto nauczyć się pływać w wybranym kierunku z poluzowanym żaglem, czyli dryfować. Jak przekonaliśmy się na brzegu podczas ćwiczeń oswajających z pędnikiem, utrzymanie wyluzowanego żagla nawet przy dużej sile wiatru nie jest trudne i możemy to wykorzystać w sytuacji, kiedy warunki atmosferyczne są dla nas zbyt wymagające. Wyluzowany pędnik, mimo że nie wytwarza zbyt dużej siły będzie jednak powodował przemieszczanie się deski w wodzie. Naszym zadaniem będzie kierowanie jej ruchem w zamierzonym kierunku. Niestety ten rodzaj żeglowania nie umożliwia pływania pod wiatr, w związku z czym, w ten sposób będziemy w stanie poruszać się tylko półwiatrem, baksztagiem lub fordewindem.



Przechylając delikatnie maszt w prawo lub w lewo kierujemy dziób na punkt, do którego zmierzamy dopłynąć. Pędnik cały czas wyluzowany, trzymamy za maszt pod bomem. Chcąc przyspieszyć prędkość spływania z wiatrem możemy rozpocząć kołysanie pędnikiem w ten sposób, by bom zataczał łuki raz w prawo raz w lewo. Spowoduje to okresowe wystawienie większej powierzchni żagla na wiatr, co zwiększy prędkość ruchu.

Jeżeli zamierzamy pokonać w ten sposób dłuższy dystans możemy chwycić maszt oburącz lub co jakiś czas zmieniać rękę trzymającą maszt.
W przypadku ostrego baksztagu i półwiatru należy przyjąć inne ustawienie na desce. Nadal stoimy za masztem, ale bliżej przegubu, tyłem do kierunku wiatru. W tym zakresie kursów utrzymywanie całkowicie wyluzowanego pędnika prowadziłoby do poruszania się kadłuba zgodnie z kierunkiem wiania wiatru i nie zbliżałoby nas do celu usytuowanego do niego pod kątem. Dlatego też musimy wywołać ruch deski do przodu poprzez naprzemienne wybieranie i luzowanie pędnika. Najprościej zrobić to w ten sposób: jedna ręka (bliższa dziobu) trzyma maszt pod bomem.


Zasady bezpieczeństwa:Poprzednio zapoznaliśmy się z przepisami mówiącymi gdzie możemy żeglować i jakim podlegamy ograniczeniom. Obecnie będziemy poruszać się na bardziej rozległym akwenie rozwijając większą prędkość, w związku z czym musimy dbać o to, by nie stwarzać zagrożenia dla innych jego użytkowników. Dlatego też niezbędne jest opanowanie przepisów dotyczących prawa drogi, regulujących zasady pierwszeństwa spotykających się jednostek pływających
Wiadomości teoretyczne:
opór tarcia
opór kształtu
opór indukowany i dodatkowy