2006-08-17 10:26, ~Konrad Jamroz konradj@hotsports.pl

Deski hybrydowe




Producenci przyzwyczaili nas już do tego, że co roku zasypują nas nowościami. Nie inaczej jest również w tym sezonie. W tegorocznej ofercie producentów można zauważyć tworzenie się nowej grupy desek rekreacyjno-sportowych. Dłuższe, szersze i wyposażone w składany miecz deski pojawiają się już prawie w ofercie każdego producenta.


Motorem powstania nowej grupy były prace konstrukcyjne i wybory nowej klasy olimpijskiej. Zwyciężył RS:X ale wielu producentów prezentowało własne koncepcje deski olimpijskiej a potem dopracowywało projekty na potrzeby rynku rekreacyjnego.


W ten sposób wyłoniło się kilka nowych modeli, które można ogólnie określić jako mieczowa deska typu race ukierunkowana na uzyskiwanie dużych prędkości żeglugi na halsie w bardzo szerokim zakresie warunków wietrznych. Wprowadzenie jako klasy olimpijskiej szerokiej mieczowej deski RS:X zdopingowało producentów, do zaprojektowania własnych konstrukcji o podobnych właściwościach. Kadłuby te łączą w sobie wady i zalety krótkich desek bezmieczowych i długich mieczowych. Zalety to przede wszystkim możliwość ostrego pływania na wiatr w warunkach nieślizgowych, dobra prędkość maksymalna w bajdewindzie, natomiast główne wady to duży ciężar konstrukcji i słabe właściwości manewrowe.


Pomimo że są to konstrukcje mające aspiracje race nie są one również pozbawione walorów desek rekreacyjnych. Duża wyporność i stabilności poprzeczna, doskonałe własności pływania na wiatr, wczesne wchodzenie w ślizg pozwalają na używanie ich również przez żeglarzy rekreacyjnych w dość szerokim zakresie słabego i średniego wiatru.

Przy okazji rozwoju koncepcji desek mieczowych dwóch producentów postanowiło wskrzesić idee windsurfingu z początku lat osiemdziesiątych. Konstruktorom tych modeli wyraźnie przyświecał trend retro. Typowym przykładem „powrotu do przeszłości” są deski:

->> Exocet Kona
->> Starboard Selenity

Obydwie, typowo rekreacyjne konstrukcje mają odzwierciedlać idee łatwego i dostępnego dla „mas” pływania w warunkach nie ślizgowych. Każda z nich osiąga jednak swój cel w trochę inny sposób. Szczegóły możecie przeczytać w naszych artykułach:
Exocet Kona oraz Starboard Selenity .


Poniżej prezentujemy przegląd desek hybrydowych dostępnych na polskim rynku:


F2 Lightning
Mieczowa deska typu race ukierunkowana na uzyskiwanie dużych prędkości żeglugi na halsie w bardzo szerokim zakresie warunków wietrznych. Wprowadzenie jako klasy olimpijskiej szerokiej mieczowej deski RS:X zdopingowało producentów, w tym także firmę F2 do zaprojektowania własnych konstrukcji o podobnych właściwościach. Kadłuby te łączą w sobie wady i zalety krótkich desek bezmieczowych i długich mieczowych. Zalety to przede wszystkim możliwość ostrego pływania na wiatr w warunkach nieślizgowych dobra prędkość maksymalna w bajdewindzie, natomiast główne wady to duży ciężar konstrukcji i słabe właściwości manewrowe.

Dane techniczne
Szerokość 88 cm
Długość 285cm
Objętość 225 l
Ciężar 12,5 kg
Technologia: Carbon Kwelar Sandwich
Statecznik Deep Tuttlebox 50 - 70cm + miecz
Powierzchnia żagla 6,0 – 12,0m2
Cena zł 5990




BIC Techno 293 OD
Deska, która zastąpiła młodzieżową klasę przygotowawczą Aloha. Jest to uniwersalna konstrukcja, umożliwiająca prowadzenie szkolenia podstawowego w klubach, a także dzięki swoim osiągom w żegludze pod wiatr i z wiatrem, w zróżnicowanych warunkach meteorologicznych umożliwia prowadzenie treningu i rozgrywanie regat. Jest wyposażona w miecz, 3 pozycyjną szynę masztową oraz szeroką możliwość regulacji położenia uchwytów na stopy, co ułatwia dopasowanie jej właściwości żeglugowych do warunków atmosferycznych oraz gabarytów i poziomu zaawansowania żeglarza.

Dane techniczne
Szerokość 79cm
Długość 293cm
Objętość 205 l
Ciężar 12,5 kg
Technologia CTS
Statecznik Trimbox 46 cm + miecz
Cena zł 3550



Exocet Pacer 290, 300 oraz X-380
Deska treningowa, a w wersji Pro regatowa, do zawodów Course Racing, na trasach z przewagą kursów na wiatr, rozgrywanych w zróżnicowanych warunkach wietrznych. Jest to kadłub hybrydowy, nadający się zarówno do pływania w warunkach nieślizgowych z mieczem jak również łatwy w prowadzeniu w szybkiej żegludze na silnych wiatrach. Kształt dna charakteryzuje się bardzo dużą wartością „V” w części dziobowej, stopniowo zmniejszającą się w kierunku szerokiej rufy wyposażonej w podcięcia „cut-out. Takie ukształtowanie ma zapewniać ostrą żeglugę wypornościową na wiatr po przesunięciu masztu w szynie do przodu i wynurzeniu rufy, oraz dobre właściwości ślizgowe na kursach wolnych, kiedy nad wodą znajduje się część dziobowa dzięki przesunięciu pędnika i żeglarza do tyłu. Przeznaczona do pływania w bardzo szerokim zakresie warunków wietrznych dla cięższych żeglarzy. Znajduje również zastosowanie jako sprzęt rekreacyjny do nauki i doskonalenia manewrów ślizgowych oraz pływania w warunkach słabowiatrowych. Kadłub wersji X-380 był zaprojektowany jako propozycja nowej klasy olimpijskiej w miejsce Mistrala One Design.



Dane techniczne - Pacer 300
Szerokość 70cm
Długość 290cm
Objętość 216 l
Ciężar 14kg
Technologia: ASA
Statecznik Deep tuttle box 52cm + miecz
Powierzchnia żagla 6,5 – 9,0m2
Cena zł - 3600

Dane techniczne - Pacer 300
Szerokość 80cm
Długość 300cm
Objętość 255 l
Ciężar 14,9/13kg
Technologia Custom Made Wood/Full Karbon Sandwich
Statecznik Deep tuttle box 65cm + miecz
Powierzchnia żagla 7,5 – 11,0m2
Cena zł - 4900

Dane techniczne - Pacer X-380
Szerokość 80cm
Długość 380cm
Objętość 295 l
Ciężar 13,5kg
Technologia Carbon Honeycomb Construction
Statecznik Deep tuttle box 60cm + miecz
Powierzchnia żagla 6,5 – 9,5m2



Mistral Prodigy
Pierwsza tego typu konstrukcja dostępną od 3 sezonów na rynku. Mieczowa deska rodzinna o szerokiej gamie zastosowań. Nadaje się do nauki podstaw żeglowania i manewrów ślizgowych, oraz doskonalenia umiejętności pływania w zróżnicowanych warunkach wietrznych. Dzięki dużemu zakresowi możliwości ustawiania uchwytów na stopy i szynie masztowej regulowanej w trakcie pływania, może być również wykorzystywana przez zaawansowanych technicznie żeglarzy jako sprzęt freeride w warunkach małego zafalowania i słabszych wiatrów. Jest to również monotypowa klasa regatowa dla dorosłych (Comp Class) oraz dzieci i młodzieży (Club Class).

Dane techniczne
Szerokość 87cm
Długość 298cm
Objętość 255 l
Ciężar 15,5 kg
Technologia HRS
Statecznik 24 – 50cm + miecz
Powierzchnia żagla 4,5 – 12,5 m²
Cena zł NA




Starboard Hybrid Race
Regatowa deska mieczowa skonstruowania z myślą o ściganiu się zarówno w warunkach nieślizgowych jak też przy mocniejszych wiatrach, jednak kierunkowana bardziej na pływanie wypornościowe. Oprócz pływania regatowego znajduje również zastosowanie jako sprzęt rekreacyjny, na przykład do wędrówek po wodach jeziorowych. Konstrukcja bardziej zorientowana na pływnie race, w słabszych wiatrach.

Dane techniczne
Szerokość 77cm
Długość 287cm
Objętość 220l
Technologia DRAM
Ciężar NA kg
Statecznik deep tuttle box 54 cm
Powierzchnia żagla 5,0 – 10,0m2





Starboard Hybrid Formula
Regatowa deska mieczowa skonstruowania z myślą o ściganiu się zarówno w warunkach nieślizgowych jak też przy mocniejszych wiatrach, jednak kierunkowana bardziej na pływanie w warunkach ślizgowych. Oprócz pływania regatowego znajduje również zastosowanie jako sprzęt rekreacyjny, na przykład do wędrówek po wodach jeziorowych. Konstrukcja bardziej zorientowana na pływnie ślizgowe.

Dane techniczne
Szerokość 82cm
Długość 277cm
Objętość 230l
Technologia Tufskin
Ciężar NA kg
Statecznik deep tuttle box 60 cm
Powierzchnia żagla 6,0 – 11,0m2



Wasze komentarze

Katalog sprzętu

HOT

Spoty

Planujesz wyjazd na deskę? W naszej bazie znajdziesz atrakcyjne miejsca.