
Domykanie żagla wpływa na:
-> zwiększenie prędkości deski
-> zwiększa nacisk na stopę masztową poprawiając tym samym podłużny trym deski, która tym samym przemieszcza się płasko po wodzie.
-> polepsza żeglugę na wiatr
-> wybrany i cofnięty pędnik lepiej reaguje na szkwały i minimalizuje ryzyko katapulty

Mniej doświadczeni deskarze mają tendencje do pływania w ślizgu z niedobranym żaglem. Pomimo, że są wczepieni w linkę trapezową pływają w zbyt pionowej pozycji nadmiernie obciążając rufę deski. Problemem mogą być również linki trapezowe ustawione za bardzo z przodu.

Przy domykaniu pędnika nie bez znaczenia jest sam konstrukcja żagla, która jest uwarunkowana jego przeznaczeniem. Znacznie łatwiej będzie domknąć rozbudowany w liku dolnym i długi po bomie żagiel race i freerace. Tego typu żagle nastawione są na prędkość i osiągają swoje maksymalne właściwości przy ich domknięciu do pokładu deski.
Jak domknąć żagiel?
ZOBACZ SEKWNECJE DOMYKANIA ŻAGLA >>>>>
Domykanie żagla możemy rozpocząć w chwili kiedy jesteśmy już wpięci i zwieszeni na trapezie a stopy znajdują się w uchwytach i swobodnie płyniemy w ślizgu. Rozpoczynamy od pogłębienia swojej pozycji w trapezie. Zwieszamy cały swój ciężar na trapezie i wychylamy się maksymalnie na stronę nawietrzną. Przesuwamy pędnik powoli do tyłu jednocześnie wychylając tylne ramie na zewnątrz. W efekcie wyraĽnie obniżymy pozycje i jeszcze bardziej wychylimy się na nawietrzną. Aby zrównoważyć lekkie dociążenie rufy deski, skręcając się lekko w biodrach wychylamy górną część tułowia do przodu. Lik dolny żagla praktycznie styka się teraz z deską. Ciało jest mocno wychylone na nawietrzną a nogi zapierają się wyraĽnie na desce. Wychylona do przodu górna część tułowia dociąża dziób deski. Żeglując w takiej pozycji możemy maksymalnie wykorzystać potencjał naszego sprzętu.
Nawet mała falka lub szkwał może zakłócić nasz stabilny układ. Płynąć z domkniętym żaglem pozostaje nam więc w miarę konieczności korygować jego ustawienie.