Gaastra szykuje się do seryjnej produkcji wyczynowego skrzydła JET, w którym wykorzystano najświeższe pomysły projektowo-materiałowe. Jego prototypy miały swój debiut podczas niedawnych Mistrzostw Świata w Chinach, zaliczając pierwsze testy wytrzymałości i osiągów w ekstremalnych warunkach regatowych.
Centralnym elementem nowego skrzydła JET jest innowacyjna mieszanka laminatów, których kluczową częścią jest gęsta struktura włókien X-Ply. Materiały te charakteryzują się wyjątkowym stosunkiem wytrzymałości do wagi, co znacząco poprawia wydajność skrzydła w wymagających warunkach. Przełomowym krokiem w produkcji było zastosowanie laminatu, który zastąpił tradycyjnie używany spinaker.
Jak podkreśla Urs Hungerbühler, szef zespołu projektowego odpowiedzialnego za skrzydła, latawce i foile GA: „Przez ostatnie lata eksperymentowaliśmy z różnymi materiałami, mając dostęp do najnowszych innowacji oraz pełnej oferty renomowanych producentów laminatów, Dacronu czy żagli. To daje nam ogromne możliwości tworzenia innowacyjnych rozwiązań. W wyścigach, gdzie konkurencja jest bardzo zacięta, taka elastyczność w projektowaniu jest kluczowa.”
Nowy laminat okazał się szczególnie skuteczny w trudnych warunkach, przewyższając pod względem sztywności i reaktywności nawet najwyższej klasy spinakery produkowane seryjnie.
Oprócz zastosowania zaawansowanych materiałów, w najnowszym prototypie JET wprowadzono również inne istotne udoskonalenia. Jednym z nich jest podwójny profil żagla, który pokrywa 50% powierzchni skrzydła, co znacząco poprawia stabilność i kontrolę nad skrzydłem, szczególnie w większych rozmiarach, jak np. nowy model JET 6.8. Dodatkowo, zastosowanie dwóch długich listew na obu stronach konstrukcji szkieletowej, sięgających 20 cm w głąb podwójnego profilu, zwiększyło zakres pracy skrzydła przy wysokich prędkościach.
Kolejną nowością jest karbonowy bom, który zapewnia niezwykłą lekkość i sztywność, co przekłada się na łatwiejszą kontrolę skrzydła nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach wyścigowych. Więcej informacji na ten temat zostanie przedstawionych niebawem.
Romain Ghio, zawodnik startujący w Pucharze Świata, nie kryje entuzjazmu: „Nowe skrzydło JET od samego początku zrobiło na mnie ogromne wrażenie. Jest niezwykle szybkie, generuje ogromną moc, a jednocześnie jest bardzo łatwe w obsłudze i manewrowaniu. Nie mogę się doczekać kolejnych wyścigów, ponieważ to naprawdę wielki krok naprzód w projektowaniu skrzydeł.”
Już wkrótce najnowsze skrzydła JET będą miały okazję po raz kolejny zaprezentować swoje możliwości podczas nadchodzących zawodów Wingfoil Racing Tour na Sardynii i w Brazylii. Na sklepowych półkach ujrzymy je prawdopodobnie przed rozpoczęciem sezonu 2025.
Źródło: https://ga-foils.com