Aktualności

Neil Pryde FLY 2023

Po dwóch latach projektowania i testów firma Neil Pryde prezentuje swojej pierwsze w historii skrzydło do wingfoila. Oto FLY, historia jego powstania oraz cała porcja szczegółów technicznych. 

Rozwój FLY opiera się na użyciu najbardziej sprawdzonych materiałów, oraz nieustannym badaniu najdrobniejszych szczegółów technicznego rozwoju skrzydeł. Z Nilsem Rosenbladem – byłym projektantem żagli NeilPryde i inżynierem foili Americas Cup – przy wsparciu całego zespołu zaangażowanego w ten projekt, pierwszy wing NeilPryde’a wprowadza kilka unikalnych cech i innowacji.

Dla zespołu projektowego NeilPryde’a od samego początku było jasne, że nie można patrzeć na winga jak na latawiec bez linek. Wszystkie jego cechy konstrukcyjne muszą być dostosowane do specyficznych wymagań, jakie stawia wyczynowe skrzydło. Podstawowe założenie Fly’a opiera się na nowatorskim koncepcie wysokiej nośności. Każdy rozmiar winga został zoptymalizowany i dostosowany, aby uzyskać większą siłę nośną, większy ciąg i mniejszy opór niż inne skrzydła o porównywalnej  wielkości. Dzięki temu Fly jest łatwiejszy w  prowadzeniu i kontroli, wydajniejszy w pilotażu, a także wygodniejszy w transporcie. By to osiągnąć projektanci korzystali z wiedzy zdobytej w pracy przy różnych projektach z zakresu żeglarstwa, windsurfingu, hydrofoila, a nawet projektowania samolotów.

Kształt FLY charakteryzuje się wysokim współczynnikiem proporcji, co oznacza, że rozpiętość pomiędzy przeciwległymi końcami winga jest stosunkowo duża. Jednocześnie dwuścienny profil krawędzi natarcia zapobiega zahaczeniu końcówkami winga o wodę. Wyjątkowo silny ciąg skrzydła generowana jest dzięki bardzo dużemu napięciu materiału w przedniej części czaszy. Gwarantuje to stabilny profil i idealny przepływ powietrza nad skrzydłem, nawet przy bardzo dużych kątach ostrzenia.

Na pierwszy rzut oka krawędź spływu może wydawać się luźna, ale po wypełnieniu się wiatrem zapewnia najbardziej płaski profil z możliwych, przekształcając nacisk w ciąg, pozwalając na niesamowitą kontrolę szkwałów. Listwy kompozytowe wszyte w materiał wzmacniają efekt płaskiej krawędzi spływu i niwelują niepotrzebne trzepotanie. Naprzemienne rozłożony ciężar materiału na krawędzi natarcia i tubie poprzecznej wzmacnia materiał tam, gdzie jest to konieczne, tak by utrzymał obciążenie przy zapewnieniu maksymalnej sztywność. Obszary o mniejszym obciążeniu w okolicach końcówek skrzydła pozostają lżejsze i bardziej elastyczne. Co nie tylko daje znacznie lżejsze odczucie, ale dzięki cienkim i pochylonym końcówkom otrzymujemy mniejszy opór i lepszą zwrotność.

Profil tuby poprzecznej, jak i innowacyjny kształt rączek zapewniają, że skrzydło trzymamy zdecydowanie dalej od ciała. Dzięki temu nie tylko ograniczono wpływ na skrzydło silnych turbulencji powietrza powstających wokół ciała, ale również pompowanie wingiem stało się bardziej wydajne. Ponadto ergonomiczny kształt rączek zapewnia, że pozycja nadgarstków zawsze jest najbardziej komfortowa z możliwych zmniejszając zmęczenie rąk. Uchwyty zostały indywidualnie dopasowane dla każdego rozmiaru skrzydła, co oznacza, że im większy wing tym dłuższe są rączki.

Projektanci przetestowali również dostępne zawory i jeszcze je ulepszyli. Nowe zawory od NeilPryde’a nie tylko stale wyświetlają ciśnienie podczas pompowania, bez irytującego skakania igły manometru, ale także w krótszym czasie przepuszczają większą ilość powietrza. Zastosowanie dwóch oddzielnych tub zwiększa bezpieczeństwo, jednocześnie zapobiegając wykorzystania tuby poprzecznej jako komory rozprężnej dla tuby głównej. Dzięki takiej konstrukcji otrzymaliśmy większą sztywność i odporność winga na uderzenia. Tuby wykorzystane w FLY zostały wyprodukowane w Niemczech i są wyposażone w system zapobiegający ich skręcaniu.

FLY sprzedawany jest w zestawie z funkcjonalną torbą w stylu plecaka, która posiada wiele kieszonek oraz uchwyt na pompkę i kask. Od środka wyścielony jest foliową wyściółką, która zapobiega jego przemakaniu. Dodatkowo w zestawie znajdziemy uniwersalny adapter do pompki, a także zestaw naprawczy składający się z łatek do tub oraz materiału. Osobno do zakupienia jest występujący w trzech rozmiarach, wysokiej jakości leash z linki Dyneema wyposażony w krętlik, który zapobiega jego skręcaniu się. 

Koncept o wysokiej nośności

Dzięki udoskonalonej geometrii krawędzi natarcia, każdy z wingów generuje maksimum ciągu (mocy i przyspieszenia) dla swojego rozmiaru. To pozwoliło uzyskać drastyczny wzrost zakresu wiatrowego, co przekłada się na możliwość używania mniejszego winga przy tej samej sile wiatru. W rezultacie otrzymujemy większą manewrowość i więcej kontroli. 

Sztywne poszycie o kształcie wygiętej soczewki

Trójwymiarowy kształt poszycia krawędzi natarcia jest uzyskany przez zestaw paneli ułożonych poprzecznie, które zbiegają się przy końcówkach winga. To załamuje strukturę tuby głównej powodując wzrost napięcia materiału w krytycznych sekcjach poszycia – w rezultacie otrzymujemy więcej siły nośnej, a także wyższy kąt krytyczny natarcia skrzydła. Skutkuje to większym przyspieszeniem w słabszych warunkach, a także zwiększa możliwość prowadzenia skrzydła pod mniejszym kątem natarcia dla lepszej kontroli i wyższej prędkości przy silniejszym wietrze. 

Zintegrowany system listew

Kompozytowe listwy wszyte w poszycie tworzą płaską krawędź spływu minimalizując trzepotanie.

Nierównomierny rozkład wagi materiału na krawędzi natarcia

Zastosowanie ultra lekkiego i tkanego poliestru o wysokiej wytrzymałości na końcówkach skrzydła pozwoliło na przeniesienie środka ciężkości, dzięki otrzymaliśmy winga lżejszego w odczuciu. 

Otwarte łączenie tuby poprzecznej z poszyciem


Duże „okno” pomiędzy tubą główną, poprzeczną i poszyciem winga pozwala na wyrównanie ciśnienia pomiędzy jego obiema stronami. Poprawia to ogólne osiągi i sprawia, że wing jest jeszcze stabilniejszy.

Neil Pryde FLY dostępny jest w 14 rozmiarach od 1.4 do 6.0 m2

Źródło: Easy-surfshop.pl / neilpryde.com

Napisz komentarz

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To Top