
Model Cross LW 2025 to odpowiedź GA na potrzeby rosnącej grupy wingfoilerów, którzy chcą cieszyć się pływaniem także wtedy, gdy wiatr ledwie marszczy taflę wody. Skrzydło zaprojektowano z myślą o maksymalnej efektywności w dolnym zakresie, bez poświęcania stabilności i komfortu prowadzenia. Wersja LW (Light Wind) wykorzystuje wiele rozwiązań znanych z klasycznego Crossa, jednak jej konstrukcja została gruntownie przeprojektowana, by w pełni wykorzystać każdy podmuch.
Najważniejszą zmianą konstrukcyjną w porównaniu z podstawową wersją Crossa jest zastosowanie trzech tub poprzecznych (Three Strut Construction) – rozwiązania znanego m.in. z modelu Strike CWC marki F-One, na której licencji GA oparło ten element projektu. Pozostałe aspekty konstrukcji to już w pełni autorskie pomysły Ursa Hungerbühlera, głównego projektanta skrzydeł GA. Dwie dodatkowe tuby poprzeczne znacząco usztywniają skrzydło w rejonie końcówek, co pozwoliło na ich skrócenie i nadanie całej konstrukcji bardziej kompaktowego kształtu. Dzięki temu Cross LW ma mniejszą rozpiętość niż większość skrzydeł o podobnej powierzchni, zachowując przy tym bardzo wysoką stabilność.

Do budowy użyto znanych z wcześniejszych modeli materiałów: lekkiego, a przy tym niezwykle wytrzymałego ForceTec Dacronu w tubie głównej oraz VoltNova i VoltNova+ – potrójnego i podwójnego ripstopu od Teijina, zapewniającego długotrwałą odporność na odkształcenia i rozciąganie. Charakterystyczny dla GA BAT Panel Layout pozwala utrzymać równomierne napięcie poszycia, co przekłada się na doskonałą stabilność profilu i równomierne rozłożenie obciążeń. W modelu LW nie zabrakło też elementów praktycznych: dwóch zaworów typu SUP umożliwiających szybkie pompowanie, przy czym zawór na tubie głównej napełnia jednocześnie obie boczne tuby poprzeczne, więc proces przygotowania skrzydła do pływania nie różni się od standardowego.
Tak jak w pozostałych modelach GA, użytkownik ma możliwość wyboru pomiędzy dwoma sztywnymi uchwytami a dłuższym bomem, który montuje się w kilka minut, odkręcając zaledwie dwie śruby.
Wrażenia na wodzie
Cross LW 7.2 od pierwszego kontaktu zaskakuje poręcznością. Pomimo sporej powierzchni, skrócone końcówki i kompaktowa geometria sprawiają, że na lądzie i w fazie wypornościowej skrzydło zachowuje się niemal jak model o metr mniejszy. Wrażenie to potęguje bardzo dobre wyważenie i sztywność konstrukcji – skrzydło nie „ciągnie” ani nie przechyla się niepotrzebnie, a manewrowanie nim w stanie spoczynku nie wymaga wysiłku.
Na wodzie Cross LW prezentuje się z najlepszej strony. Podczas pompowania czuć, jak konstrukcja „pracuje” w sposób sprężysty – każde dociągnięcie generuje wyraźny przyrost prędkości i ciągu. Było to nawet zabawne, gdy pompując Crossem LW przy każdym kolejnym ruchu czułem, jak deska nie tylko przyspiesza, ale też wznosi się coraz wyżej na foilu. Gdy sparujesz to skrzydło z nowoczesną, wąską deską i wydajnym foilem (do testu użyliśmy Tabou FLYING SAUCER 84 i foila GA MP 1290 Carbon), nagle znajdziesz się w zupełnie nowym wymiarze zabawy przy słabszym wietrze.
Podczas lotu skrzydło zachowuje stabilność i równowagę, nie wykazuje tendencji do przeciążeń ani zaskakujących ruchów przy szkwałach. Na halsie prowadzi się lekko i przewidywalnie, bez uczucia walki z dużą powierzchnią. Wrażenie masy znika po kilku sekundach lotu – pozostaje wrażenie płynności i przyjemnego ciągu, który łatwo kontrolować. Dodatkową zaletą są krótkie końcówki tuby głównej, które minimalizują ryzyko zahaczenia o wodę, co docenią zwłaszcza osoby niższe lub o mniejszym doświadczeniu z dużymi rozmiarami skrzydeł. W mocniejszych podmuchach Cross LW zachowuje sztywność i dobrą kontrolę, nie wpadając w niepożądane deformacje.
Manewrowanie skrzydłem o rozmiarze 7.2 wymaga już trochę obycia z tak dużą powierzchnią i odrobiny lepszej techniki, ale dzięki kompaktowemu kształtowi, Cross LW wciąż zachowuje dobry manewrowy charakter. Trzeba tylko uważać, by prowadzić skrzydło podczas manewru bardziej nad głową, a nie przed sobą, ponieważ zagięta końcówka tuby poprzecznej może wówczas łatwiej zahaczyć o wodę, szczególnie przy bardzo słabym wietrze.
Podsumowanie
GA Cross LW 7.2 to znakomite skrzydło do pływania w słabym wietrze – dopracowane, stabilne i zaskakująco poręczne jak na swój rozmiar. Dzięki przemyślanej konstrukcji i trzem tubom poprzecznym pozwala wcześnie wystartować i utrzymać stabilny lot przy minimalnej sile wiatru, oferując przy tym precyzyjne prowadzenie i bardzo dobrą kontrolę. Dla wielu wingsurferów może stać się sprzętem, który nie tylko „ratuje” słabe dni, ale też otwiera zupełnie nowy wymiar zabawy w warunkach, w których większość osób nie pomyślałaby o wyjściu na wodę.
Skrzydło do testu udostępnił sklep: Easy-surfshop.pl
