Krzysiek 2012-11-29 11:11, Krzysiek

Cedric Bordes o Luderitz Speed Challenge - wywiad


Podczas ostatnich dni świat huczy o zawodach Luteritz Speed Challenge, najważniejszej imprezy roku, w trakcie której zawodnicy biją światowe rekordy prędkości. Listopad to czas, w którym o tytuł najszybszego walczą nasi bracia windsurferzy!



Poniżej wywiad z Cedriciem Bordes, team riderem Gaastra/Tabou, który pokonał magiczną barierę 50 węzłów oraz ustanowił rekord na tandemie (desce 2osobowej):

Gratulacje Cedric imponującego pływania - podczas tak szybkiej jazdy na desce windsurfingowej muszą być niezłe emocje.. opowiedz nam o tym doświadczeniu!

Pierwszy raz kiedy widzisz ten słynny kanał, jest naprawdę przerażająco! Nie szerokość, ale najgorszy jest finish, gdzie masz ok. 80metrów żeby całkowicie zatrzymać się po biegu! Potem, bieg po biegu stajesz się bardziej pewny i możesz wejść w kanał z pełną prędkością. Każdego dnia masz generalnie 30/45 minut z najlepszymi warunkami (mniejszy chop, wiatr pod odpowiednim kątem oraz o odpowiedniej mocy), ale nie wiesz kiedy nastąpi te 30/45 minut! Dlatego musisz być gotów z całym sprzętem i wykonywać biegi czasami między 12, a 18stą żeby niczego nie przegapić. Na końcu dnia jestem naprawdę zmęczony z powodu wysiłku, słońca, wiatru i ciągłego pływania - bieg za biegiem.



Jesteś relatywnie nowy w tej grze o prędkość - wydaje się, że Ty po prostu pływasz w tę i spowrotem tak szybko jak potrafisz i to brzmi oczywiście całkiem łatwo... My wiemy, że to jednak coś więcej, co robisz aby przygotować się do takiego eventu i czego się nauczyłeś, że radzisz sobie tak dobrze?

W dyscyplinie speed jestem od czasu kiedy zacząłem pływać na windsurfingu. Mój pierwszy światowy event był również eventem speedowym na Fuertaventurze w 2005r.! W windsurfingu potrzebujesz mnóstwo czasu na treningi/rywalizację, wtedy dopiero możesz osiągać jakieś wyniki. To długa droga i jestem szczęśliwy, że mogę teraz tu być! To świetne widzieć ludzi z całego świata śledzących całą imprezę i wysyłających Ci maile, komentarze itp. motywując Cię do dalszych osiągów! Nauczyłem się, że mogę być na topie, ale jestem również pewien, że Ci wielcy riderzy nadal nimi są. Bycie dobrym jednego dnia/podczas jendego eventu jest świetne, ale bycie dobrym przez cały rok, cały sezon, to zupełnie coś innego!



Co dokładnie zdziałałeś w kwestii rekordów świata? Wiem, że jest dużo mówienia mówienia mówienia, na temat tego kto co itd., ale rzuć trochę jasnego światła na to, co rzeczywiście się tam dzieje oraz jakie rekordy rzeczywiście zostały osiągnięte?

Żeby zapobiec niejasnościom, jedyny i prawdziwy rekord świata to ten, który został osiągnięty na odcinku 500metrów, pomiędzy 2 punktami, w obecności odpowiednich osób. Antoine go osiągnął, potem przejąłem go ja jakiś tydzień temu.. ale na 20 minut, ponieważ ponownie przejął go Antoine. Takie jest życie, ale i tak jestem szczęśliwy, że mogę być w grze i być prawdziwym konkurentem, mimo tego że nie mam 2 metrów wysokości i 110kg wagi.

Prawie każdy rider używa GPSu podczas swoich biegów podczas dni treningu. To perfekcyjna zabawka, żeby trenować i napędzać się wzajemnie do poprawy wyników dzień po dniu. Jak narazie wykonałem najszybszy 2 sekundowy przejazd - 53,71 węzłów (99,47km/h), jestem z tego powodu naprawdę szczęśliwy. Na chwilę obecną moim celem jest bycie szybszym na odcinku 500metrów. Myślę, że jeśli spotka nas więcej wiatru mogę osiągnąć trochę więcej na 500metrach. Wspólnie z Antoine ustanowiliśmy również rekord na tandemie! To był dość szalony projekt, mieliśmy do siebie duże zufanie, kanał wyglądał na jeszcze mniejszy na takiej dużej desce! Na dodatek gdybyśmy zaliczyli "glebę", ja byłem z przodu! Jestem pewien, że możemy osiągnąć na tandemie powyżej 40 węzłów, ale potrzebujemy nieco więcej wody na finishu, ponieważ teraz jest naprawdę płytko!

Jaki długi był ten event? Trwa przez jakiś okres, jakie są szczegóły?

Impreza trwa 1 miesiąc, to całkiem długo, żeby mieć pewność że dostało się najlepsze warunki. Od 2 tygodni polepszamy non stop prędkości przede wszystkim dlatego, że czujemy się coradz pewniej, lepiej ustawieni ze sprzętem i mamy również więcej wiatru. Planowałem być tu 3 tygodnie, ale prawdopodobnie zostanę tydzień dłużej.

Możesz podzielić się z nami, jak to jest płynąć powyżej 50 węzłów po wodzie..? Co z katapultami?? Opowiedz nam o swojej, najlepszej.

Wiatr tutaj jest silny, ale nie powyżej 45 węzłów, dlatego najważniejszym jest mieć stały przejazd bez błędów, aby przejechać szybko całą drogę. Nie żaglujemy maksymalnie przeżaglowaniu, dlatego trzeba znaleźć odpowiednią równowagę mocy i ślizgu. Płynięcie powyżej 50 węzłów nie jest przerażające, przerażającym jest dostać się na nawietrzną plażę, aby płynąć po maksymalnie płaskiej wodzie. Niestety ta "plaża" nie we wszystkich miejscach jest prosta, dlatego miałem wiele sytuacji w których byłem naprawdę byłem bardzo blisko wjechania na mieliznę... Musisz być zawsze gotowy na ewentualne katapy, to część tej gry.

Co powiesz na temat swojego sprzętu, to pewnie najważniejsze ze wszystkiego - co wybierzesz do tej klasy prędkości. Na jakim sprzęcie plywasz i czym się różni od tego, którego używasz do ścigania się w zawodach PWA Slalom?

Sprzęt jest naprawdę ważny, mam na myśli, że muszę być na 100% pewny tego na czym pływam. Nie mówię tego dla celów marketingowych, ale jestem naprawdę pewien sprzętu, na którym pływam. Ten pocisk na którym pływam, zaprojektowany przez Fabiena Vollenweidera (Tabou Manta) jest szybki i bezpieczny, robię dla Niego testy od dłuższego czasu. W kwestii żagli, najlepszy bieg wykonałem na przyszłorocznym żaglu Gaastra Vapor 5,6, to ostatni żagiel, który został zatwierdzony przez Rossa Williamsa na następny sezon PWA. Dla jasności speed to inna dyscyplina niż slalom ale jesli masz dobry żagiel, będziesz szybki! Podziękowania również dla Petera Muzlingera, który poświęcił swój czas rozmawiając z riderami, kiedy potrzebowaliśmy wskazówek tuningowych. To świetne móc obserwować, że realna praca włożna w testy przynosi większe, bezpośrednie efekty niż marketing blabla itd. :) W projektowaniu i R&D nie ma określonych zasad, ale pracujemy ciężko nad tym kierunkiem i jestem z tego bardzo szczęśliwy. Dla pewności nadal możemy polepszyć pewne punkty, ale jak narazie zrobiliśmy wszystko co najlepsze i wydaje się to być naprawdę dobre!!



Podczas tych ostatnich lat finy znacznie się poprawiły, pojawiły się asymetryczne kształty pozwalające zakładać krótsze stateczniki dając więcej mocy nadal zachowując przyczepności i pewność że można płynąć prosto i bezpiecznie. Teraz pływam na stateczniku 20cm, podczas gdy kilka lat temu używałem 25cm.

Wolisz rywalizować w slalomie czy speedzie?

Hmm... lubię to i to, oczywiście kiedy jest wietrznie. Speed jest bardziej bonusem podczas długiego sezonu. Wiem, że mogę płynąć szybko w zależności od warunków. Kocham również slalom, ponieważ poziom jest naprawdę wysoki i musisz być naprawdę dobry, jeśli chcesz liczyć się w stawce na koniec roku.

Dzięki za Twój czas i gratulacje sukcesów. Trzymaj formę i do zobaczenia!

Pełną galerię zdjęć znajdziecie na naszym facebooku https://www.facebook.com/easy.surf.shop

Pozdrawiamy,
Team EASY Surf Shop 
Podobne artykuły:

Wasze komentarze

Katalog sprzętu

HOT

Spoty

Planujesz wyjazd na deskę? W naszej bazie znajdziesz atrakcyjne miejsca.