2010-02-13 20:16, ~Konrad Jamroz konradj@arr.com.pl

Maszty


Pamiętajmy, że nie od razu mogliśmy się cieszyć lekkimi, wieloczęściowymi masztami. Pierwsze konstrukcje wykonane były z drewna, kolejne ze stopów aluminium i na bazie laminatów ES.

Rozwój techniczny uświadomił konstruktorom jak istotnym elementem jest dobrze dobrany maszt do odpowiedniego żagla. Odkryto jak ważną cechą jest sztywność masztu i charakterystyka jego gięcia. Dzięki temu powstały skale, które określały te parametry:


Skala DIN
Uwzględnia współczynnik sztywności i stosunek ciężaru do długości. Ustala przydatność masztu lecz nie uwzględnia długości i nie określa charakterystyki gięcia.

Skala MCS
(Mast Check System) Dokładnie określa parametry, podaje sztywność i informuje w jaki sposób maszt się ugina

Skala IMCS
(Indexed mast check system) indeksuje wszystkie maszty do jednej długości - 465 cm, najczęściej stosowany.

Zobacz zestawienie masztów w skalach: IMCS, DIN, MCS

Maszty możemy podzielić ze względu na charakterystykę gięcia:
HT - twardy top masztu
SFL - bardzo giętki top masztu
FL - giętki top
CC - stała charakterystyka gięcia

Najczęściej producenci oferują maszty dwuczęściowe (ułatwia to transport, jednak miejsce łączenia posiadają zmniejszoną wytrzymałość). Najnowsze konstrukcje o rozmiarach (560 cm) przeznaczone do dużych żagli, produkowane są w trzech częściach. Konstrukcje najwyższej jakości nastawione na prędkość posiadają zmniejszona średnicę (RDM), co obniża opory aerodynamiczne, jednak wpływając negatywnie na wytrzymałość masztu (zmniejszona grubość ścianek).

Obecnie stosowane maszty wykonane są ze stopów aluminium, laminatu RS zbrojonego w carbonem i kevlarem. Zawartość włókien carbonu i kevlaru określa się w procentach np. (maszt 490 cm długości o 40% kevlaru). Generalnie, im większa zawartość włókien carbonu i kevlaru tym maszt będzie bardziej odporny na wygięcia, niestety wraz z tym spada wytrzymałość na uderzenia (maszty o wysokiej zawartości włókien carbonu i kevlaru są bardzo kruche i odkształcają się przy długiej ekspozycji na słońcu). Największą korzyścią stosowania wzmocnień z carbonu i kevlaru jest zmniejszona waga masztu, okupione jest to jednak wyższą ceną.

Wszystkie obecnie oferowane żagle zawierają informacje o sugerowanym maszcie, który należy zastosować aby żagiel układał się prawidłowo i posiadał odpowiedni profil. Namawiamy do stosowania się do zaleceń producentów, aby w pełni wykorzystać własności żagla.

Zalecamy przy taklowaniu pędnika oczyszczenie masztu, jednocześnie proponujemy po złączeniu 2 części masztu oklejenie miejsca styku elementów szeroką taśmą wodoodporną by je zabezpieczyć przed przedostawaniem się zanieczyszczeń i zapobiec ewentualnym problemom przy rozłączaniu dwóch części.

Podobne artykuły:

Wasze komentarze

Katalog sprzętu

HOT

Spoty

Planujesz wyjazd na deskę? W naszej bazie znajdziesz atrakcyjne miejsca.