Poszczególne modele stateczników różnicują następujące cechy: kształt, kąt nachylenia krawędzi natarcia i krawędzi spływu, grubość, konstrukcja i stosowane materiały, opór, kąt natarcia, szerokość, maksymalna grubość, zanurzenie, opór, kształt oraz przeznaczenie. Tak duże zróżnicowanie wśród stateczników wynika z konieczności dostosowania ich do zmiennych warunków wietrznych, konkurencji windsurfingowych oraz wagi deskarza.
Race/SlalomGrupa stateczników o przeznaczeniu regatowym. Są to smukłe finy, zapewniające dobrą stateczność kursową, nastawione na prędkość. Wykonywane są w kształcie zbliżonym do trapezu o zaokrąglonych bokach, krawędĽ natarcia jest zazwyczaj wycinkiem paraboli. Najnowsze konstrukcje przeznaczone do desek Formula osiągają długości do 70 cm i są bardzo sztywne u podstawy i elastyczne na końcu.

Freeride
Najbardziej wszechstronne konstrukcje, będące kompromisem pomiędzy statecznikami Race (szybkość i stateczność kursowa) a wave (zwrotność i mała podatność na spin-out).
Wave/FreestyleDzięki odpowiedniemu kształtowi ułatwiają kontrolę i sterowanie podczas manewrów (jazda na fali, skoki, triki). Z uwagi na kształt wytwarzają mniejszy opór boczny ale rekompensują to zwrotnością. Często posiadają wycięcie u podstawy, które zapobiega powstawaniu efektu spin-out.
Anti-grass, Anti-weedPrzeznaczone do żeglugi na akwenach zarośniętych wodorostami. Duży kąt natarcia zapobiega zaczepianiu się wodorostów do statecznika. (czasami przydatny na Zatoce Puckiej)
Kombinacje stateczników
W przeszłości bardzo popularna koncepcja. Najczęściej stosowano ją w deskach wave zaopatrzonych w jeden główny fin i dwa poboczne. Ostatnio koncepcja "kombinacji stateczników" powraca. W deskach BIC Techno i Haifly Madd zastosowano system podwójnych stateczników. Użycie podwójnych stateczników w zamian za jeden ale długi, niweluje problem pływania na płytkich akwenach. Firma Starboard stosuje również system przedstatecznika w modelu rekreacyjnym (mały, zdejmowany fina zastępujący miecz, zwiększa stabilność deski)
