2003-01-24 12:59, ~.

Jak sprawdzić używany sprzęt przed zakupem


Zakup sprzętu, zwłaszcza używanego to zawsze jest wielka loteria. Nigdy nie jesteśmy pewni czy sprzęt wart jest wydanych na niego pieniędzy.



Warto bliżej przyjrzeć się przed sfinalizowaniem transakcji kilku newralgicznym punktom sprzętu windsurfingowego. Poniżej prezentujemy kilka rad specjalisty jak rzetelnie sprawdzić stan używanego sprzętu. Dodatków zamieszczamy kilka przykładów najczęściej pojawiających się wady i uszkodzenia desek i żagli z ostatnich kilku lat.



Ocena stanu żagla przed zakupem



1. Stan ogólny: zmatowienie monofilmu, uszkodzenia zaklejone naklejkami, rozwarstwienie mylaru, Zmatowiały, pomięty, posiadający liczne drobne pęknięcia monofilm ( głównie okolice liku wolnego- szczególnie w górnej części żagla, okolice liku przedniego oraz rogu szotowego) eliminuje żagiel. Oceniamy grubość oraz elastyczność monofilmu ( bardzo cienki monofilm szybko się zużywa)



2. Remizki, bloczki, mocowanie topu ( taśmy). Taśmy topu ulegają częstemu przetarciu lub wyrwaniu ze szwów. Oglądamy remizki, bloczki i ich mocowanie.



3. Dziury w kieszeni masztu, przetarte szwy na liku dolnym, przetarte kieszenie listew to częste uszkodzenia, które nie eliminują żagla z pływania



4. Listwy, rotatory Warto sprawdzić stan listew i rotatorów gdyż jest to element dość drogi i ulegający częstym uszkodzeniom niewidocznym na nieotaklowanym żaglu.Listwy często przebijają się przez końcówkę do kieszeni masztu.





Ocena stanu deski przed zakupem:



1. Stan ogólny : wyblakły kolor, pożółkły antypoślizg, zabrudzenia i zadrapania itp.



2. Waga odbiegająca od katalogowej !



3. Głuchy odgłos przy opukiwaniu, miękkie miejsca

(Ad pkt.2,3 - może to świadczyć o namoknięciu deski, ew. rozwarstwieniu )



4. Uszkodzenia kadłuba ( miejsca naprawiane ) - szukamy rozszczelnień (najczęściej uszkodzeniu ulega dziób deski )



5. Szczelność deski przy skrzynkach, kołkach footstrapów, korku odpowietrzającym ( ślady wilgoci, ew. pęknięcia, ich osadzenie w kadłubie)



6. Stan foodstrapów ( ew. wymiana) i otworów w kołkach ( wyrwane wkręty )



7. Antypoślizg ( nowy to koszt 60-120 zł.)



8. Statecznik ( czy pasuje do typu i wielkości deski)

W razie wątpliwości można skonsultować się z serwisem ( często konkretne modele desek miewają charakterystyczne wady)





Często pojawiające się wady i uszkodzenia desek i żagli z ostatnich kilku lat ( przkłady):



Deski



1. Poprzeczne pęknięcia dna w okolicy dziobu

( Fanatic Bee Protec, F 2 Power Glide, Mistral Vision itp. szerokie popularne deski z tańszych serii)



2. Rozszczelnienie desek na rantach ( popularne deski kryte folią ABS )



3. Uszkodzone ( pęknięte, wyrwane, "rozruszane") skrzynki masztowe w wyniku używania tzw. dewiatora ( dotyczy wszystkich modeli )



4. Wyłamane, obluzowane skrzynki statecznikowe

( szczególnie w systemie trim box - Fanatic, Bic ) w wyniku stosowania za długich finów lub uderzenia



5. Pęknięcia wzdłoż osi deski przy uderzeniu w dziób ( szerokie, płaskie, sztywne deski typu Formuła)



6. Rozwarstwienie i odklejenie padsów ( Tiga, Bic )



Żagle



1. Mocowanie topu masztu ( taśmy mocujące top - modele z 3-4 ostatnich lat o dużych owierzchniach, kapturki North Sails 2001-2002, korki systemu shir tip Neil Pryde)



2. Remizki rogu halsowego ( żagle Gun, Vamp, Arrows 2001, North Sails 2000-2001)



3. Pęknięcia liku przedniego w kieszeni masztu

( żagle rotatorowe np. T-Force Arrows, Neil Pryde Rx poniżej bomu\



4. Wytrzepany lik wolny ( wszystkie modele z luĽnym taklowaniem liku wolnego w górnej części)



5. Przebita końcówka listwy przy kieszeni masztu ( większość bezrotatorowych żagli z ostatnich 3-4 lat niezależnie od rozmiaru)





Artykuł powstał przy współpracy z Boards-Sails Serwis Wojtek Zych

www.boardserwis.pl/

e-mail: zych.serwis@wp.pl

Tel. 0 - 22 6160419


Wasze komentarze

Katalog sprzętu

HOT

Spoty

Planujesz wyjazd na deskę? W naszej bazie znajdziesz atrakcyjne miejsca.