Krzysiek 2014-10-27 11:18, Krzysiek

Wyjazd rekreacyjno szkoleniowy do Dahabu w Egipcie - relacja

W dniach 16.09-1.10.2014 miał miejsce pierwszy oficjalny wyjazd rekreacyjno-szkoleniowy w windsurfingu i kitesurfingu, biura podróży dla aktywnych Surfski.pl

Mieszkaliśmy w hotelu Ibis (dawna Coralia) tuż obok laguny i bazy Harrego Nassa. Prognoza zapowiadała się wyśmienicie . Warunki dopisały, gdyż na 14 dni spędzonych na wodzie wiało przez 13. Wiatr o sile 4-7 Beauforta. Tylko pierwszego dnia nie było wiatru, co tak naprawdę dla nas było na plus. Miałem grupę składającą się w większości z osób początkujących. Zatem przy wietrze dochodzącym w szkwałach do 5 węzłów, przeprowadziłem 4h szkolenia. Najpierw zajęcia na samych deskach, a potem zabawy z żaglem. Dzięki temu, że każdy miał okazję zaprzyjaźnić się z deską, przećwiczyć starty, pływanie do przodu, ostrzenie, odpadanie i uproszczony obrót na desce, następnego dnia kiedy wiało 4-5 Beauforta szło im całkiem dobrze. Gdyby już pierwszego dnia zajęć trafili na mocny wiatr, mogliby się zrazić i zmęczyć, co nie wróżyłoby dobrze na kolejne dni. Pierwsze 2 godziny następnego dnia, który okazał się być dosyć wietrznym, rzeczywiście były dla nich trudne, ale potem z każdą minutą szło im coraz lepiej. Szkolenie windsurfingowe prowadziłem ja. Zabrałem ze sobą również kilka osób, chętnych spróbować swoich sił w kitesurfingu. Te osoby oddelegowałem do polskiego instruktora Filipa, pracującego w niemieckiej bazie Harry Nass Center, z którą ściśle współpracuję. Początkowo zakładałem, iż będę miał czas na przeprowadzenie również szkolenia kite'owego, jednak rzeczywistość zweryfikowała te założenia. Miałem tak dużo osób chętnych na kurs windsurfingu, że nie było szans na naukę pływania na desce z latawcem.

Na wyjazd udało mi się zebrać 25 osób, z czego większość wyjechała na pełne 2 tygodnie. Część osób wróciła do Polski po pierwszym tygodniu i kilka osób doszło w drugim tygodniu.

Ćwiczyliśmy ostro dzień w dzień przez 6-8 h na wodzie. Po pierwszym tygodniu ekipa początkujących skończyła na pływaniu w trapezie. Po dwóch tygodniach prawie wszyscy mieli okazję zasmakować pływania w ślizgu. I to jest właśnie ta zaleta nauki pływania na wietrznych spotach. Mimo faktu, iż z pewnością jest to ciężka przeprawa, to efekty są zdumiewające. W polskich warunkach jest to zbyt krótki czas, aby tego dokonać. Często nie wieje nawet przez 2-3 tygodnie. Osoby uczące się tylko w naszym kraju, spędzające na desce tygodniowy lub dwutygodniowy urlop, zaczynają pływać w ślizgu tak naprawdę po kilku sezonach. Najciekawsze było to, że moi uczniowie w pierwszych dniach bardzo narzekali na mocny wiatr, lecz diametralnie się to zmieniło, kiedy załapali, o co w tym tak naprawdę chodzi i jak prawidłowo należy się ustawić, by nie wpadać do wody. W okresie kiedy siła wiatru spadała poniżej 5 Beauforta, słyszałem niejednokrotnie:

- Krzysiek nic nie wieje:)

Wtedy tłumaczyłem im, że o taki wiatr surferzy w Polsce modlą się codziennie:)

W międzyczasie nagrywałem swoich kursantów, w celu przeprowadzenia wieczornych videoanaliz. Nie zabrakło również innych atrakcji, które oferuje nam Dahab. Wraz z grupą nieraz wybieraliśmy się wieczorem do miasta. Nawet siatkarski finał, udało nam się obejrzeć w jednej z lokalnych restauracji. Mimo tego, iż nie było w Egipcie Polsatu :)

Smakowaliśmy lokalnych przysmaków, robiliśmy zakupy na bazarku, bawiliśmy się z Egipcjanami w targowanie:) Wybraliśmy się również na najbardziej znaną rafę koralową Blue Hole. Jadąc na"pace" pick up'ów mogliśmy zobaczyć jak wygląda prawdziwe egipskie życie w Dahabie, gdyż przejeżdżaliśmy przez dzielnicę przemysłowo-mieszkaniową Assalah. Część kursantów wzięła udział w wycieczce na quadach oraz wyprawie na górę Synaj, gdzie według Biblii Mojżesz otrzymał od Boga 10 przykazań. To wszystko zostało sfilmowane i prócz zdjęć, będziecie mogli zobaczyć także filmy. A wszystko nagrane kamerą Gopro Hero Black 3+.

Przed wyjazdem postanowiłem, że nagram film szkoleniowy w windsurfingu i kitesurfingu. Udało mi się ten cel zrealizować. Nagrałem wszystkie podstawowe manewry w windsurfingu, zaczynając od zabaw na desce, startowaniu i płynięciu prosto, a kończąc na pływaniu w ślizgu i rufie ślizgowej. Nie mogło zabraknąć również nagrań manewrów kitesurfingowych. Przedstawiam całość od rozkładania i składania sprzętu, zabaw z latawcem treningowym, sterowanie latawcem pompowanym, bodydragi, starty na desce, zwroty i skoki. Muszę jeszcze odpowiednio pociąć filmy, dograć głos i opublikować:) W końcu będę mógł przekazać swoje 12 letnie doświadczenie szerszemu gronu. Filmy będą opublikowane na mojej stronie. Dostęp będzie darmowy. Wydaje mi się, iż będzie to pierwsza tego typu produkcja w Polsce dostępna online i za darmo.

Dzięki nagraniom udało mi się zmontować kilka filmów, dostępnych pod adresem:

Poniżej zamieszczam film, który jest kompilacją najlepszych fragmentów z wyjazdu (windsurfing - fragmenty ze szkolenia + akcje freestyle'owe, kitesurfing, rafy koralowe - Blue Hole i Island, centrum miasta Dahab, wycieczkę na quadach, górę Synaj, Klasztor Świętej Katarzyny i inne atrakcje):

Wszystkie zdjęcia z wyjazdu znajdziecie pod linkiem:

Kursanci wrócili zadowoleni, mimo zmęczenia i zapewnili mnie, że będą kontynuować naukę. A ja muszę ich pochwalić za wytrwałość i chęć nauki. Baza Harrego Nassa jak zwykle wzorowo przygotowana i pomocna.

Zapraszam na kolejne wyjazdy z moim biurem podróży dla aktywnych Surfski.pl

Aloha :)
Krzysztof Lipiński
Podobne artykuły:

Wasze komentarze

Katalog sprzętu

HOT

Spoty

Planujesz wyjazd na deskę? W naszej bazie znajdziesz atrakcyjne miejsca.