2009-07-05 11:49, ~Redakcja Windsurfing.pl

Odnawianie deski



Myślę że wielu z nas zadawało sobie pytane czy warto inwestować w odnowienie starej deski. Postaram się udzielić na te pytania odpowiedzi.

Jeżeli udało wam się znaleźć deskę, która posiada właściwości odpowiednie dla was, dla waszych umiejętności, to trzeba również sprawdzić czy obiekt przyszłej renowacji nadaje się do takiego zabiegu. Musicie sprawdzić wagę deski (czy nie nabrała wody), jak wygląda skrzynka statecznikowa, masztowa, uchwyty strap'ów, czy poszycie deski nie rozwarstwia się i czy nie jest miękkie (wydeptane). Wszystkie te elementy powinny być w dobrym stanie.




Reasumując deska sztywna, lekka, uznanej firmy, mało zniszczona w strukturze, a zniszczona w skutek normalnego użytkowania WARTA JEST ODNOWIENIA. Nasz wybór padł na legendę windsurfingu ,,FANATIC'' ,,FALCON'' 123l w technologii custom, karbon, sandwicz. Deska jak na swój wiek jest niesamowicie szybka, zwrotna, sztywna, lekka. Jej stan przed renowacją oceniłem na 4 -.


Oto nasz obiekt reanimacji częściowo oczyszczony z napisów, anty poślizgu i farby. Dalszy etap to odkręcenie uchwytów na nogi i delikatne odklejenie pad'ów. Należy przy tym zwrócić uwagę żeby nie przeciąć struktury deski (maty węglowej), oraz nie zniszczyć gąbkowych podkładek pod stopy.

Naklejki najlepiej usunąć ostrym narzędziem np. dłutem. W tym przypadku również należy to zrobić bardzo starannie żeby nie naruszyć struktury poszycia.

Kolejny etap to zeszlifowanie całości zewnętrznej powierzchni deski papierem ściernym ręcznie lub mechanicznie, prawie do zaimpregnowanej w tym wypadku maty węglowej. Należy zwrócić uwagę żeby miejscowo nie przegrzewać laminatu. Przegrzany kompozyt traci swoją wytrzymałość i staje się kruchy i łamliwy.



Jeżeli powierzchnia deski jest już równomiernie wyczyszczona przystępujemy do miejscowego szpachlowania wgnieceń i ubytków. Większe uszkodzenia należy laminować matą szklaną, lub matą węglową (tkaniną satynową ) i żywicą (epidiam5 utwardzacz Z1).

Miejsce szpachlowania lub laminowania powinno być wyczyszczone do żywego laminatu, pozbawione farby, resztek naklejek, pyłu, oraz dobrze odtłuszczone. Zaprawione miejsca trzeba idealnie wyrównać papierem ściernym, tak żeby po lakierowaniu nie było ich widać.

Pamiętajmy aby elementy, które powinny pozostać nie pomalowane zakleić taśmą malarską. Podobnie postępujemy zakrywając dno deski, które w tym wypadku nie będzie lakierowane.



Kolejny etap to położenie na całą górną powierzchnię deski szpachli natryskowej. Taki zabieg ułatwi nam dotarcie i zniwelowanie wszelkich drobnych rys powstałych przy ścieraniu starej powłoki, oraz przy ręcznym szpachlowaniu, laminowaniu.








Uwaga należy napylić tyko tyle szpachli, aby delikatnie pokryć wszystkie niedoskonałość jak najcieniej. Przecież zależy nam żeby deska była lekka. Bardzo drobnym papierem (800-1000) docieramy zagruntowaną powłokę, efektem tego będzie gładka matowa powierzchnia pod wodoodporny lakier akrylowy, chemoutwardzalny.


Dotartą powierzchnie odtłuszczamy i pokrywamy dwoma, trzema warstwami lakieru poliestrowego w tym wypadku białego. Również jak najcieniej. W odstępach czasu.



Po wyschnięci warstwy lakieru, należy ponownie zmatowić ją drobnym papierem ściernym i odtłuścić. Takie matowienie i odtłuszczanie powoduje zwiększoną powierzchnie przylegania farb tzn. farba, lakier mocniej się trzyma. Następny etap to zaprojektowanie i wykonanie stylistyki deski.

Elementy zaprojektowanych wzorów należy odpowiednio okleić taśmą lakierniczą. Pozostałą część powierzchni zasłaniamy folią, lub papierem. Pokrywamy nasz design farbami akrylowymi w wybranych kolorach.



Do napisu FANATIK FALKOLN brakuje jeszcze określenia do czego przeznaczony jest ten model (choć znawcy doskonale wiedzą?). Do tego celu użyjemy gotowej naklejki.
Wygląda nieźle i zaoszczędziła nam sporo pracy.


Oto efekt prawie skończonej pracy, należy nasz design pokryć dwoma lub trzema cienkimi warstwami lakieru bezbarwnego. Ja użyłem lakieru akrylowego, chemoutwardzalnego, samochodowego. Gwarantuje on doskonałą jakość wykończenia, odporność na ścieranie i warunki atmosferyczne. Nie powoduje ,,warzenia" się farb akrylowych użytych do wykonania grafiki Fanatica. Lakier ten po całkowitym wyschnięciu jest też doskonałym podkładem do nałożenia powierzchni antypoślizgowej.








Nie mogliśmy sobie odmówić ręcznie wykonanego opisu o wyporności długości itp.: oraz informacji, kto zaprojektował i wykonał renowacje wraz z grafiką. Z lekkim akcentem na rufie.











Kolejny etap to wykonanie powierzchni antypoślizgowej z gotowych komponentów dostępnych w wielu sklepach windsurfingowych. W tym wypadku to anty poślizg M2 nazwa wskazuje na jego wydajność.








Jeszcze przyklejenie czarnych gumowo - piankowych podkładek, oraz zamocowanie uchwytów na stopy i na wodę, ze (starą) NOWĄ rakietą, która swoim oryginalnym i niepowtarzalnym wykonaniem zadziwi nie jednego windsurfera, plażowicza, a może i internautę.



Tekst & foty & naprawa Jerry200 - Grzegorz Szatkowski z Płocka

www.surfomania.pl

Wasze komentarze

Katalog sprzętu

HOT

Spoty

Planujesz wyjazd na deskę? W naszej bazie znajdziesz atrakcyjne miejsca.