2008-08-13 18:45, ~Redakcja Windsurfing.pl

Żagle – budowa i historia cz. 2







Przełomem w świecie projektowania i produkcji nowoczesnych pędników stała się folia poliestrowa (monofilm). Oto półfabrykat czyli granulat poliestrowy z którego na specjalnej wytłaczarce szczelinowej ciągnie się (produkuje) różnego typu folie poliestrowe.


Światowym liderem produkcji folii poliestrowych jest firma ,,DUPONT" która w 1952 r. wprowadziła do obrotu handlowego swój produkt. Obecnie wytwarzane są różnorodne rodzaje tej folii w zależności od zastosowania (Mylar, Melinex, Cronar, Tonex ). Chciałbym wyprowadzić z błędu tych którzy myślą, że to dla potrzeb windsurfingu wymyślono ,,Monofilm".



Folie poliestrowe mają głównie zastosowanie do produkcji opakowań w przemyśle elektrycznym, elektronicznym, jako nośniki magnetyczne oraz folie wysokiej przeźroczystości w przemyśle drukarskim. Upowszechnienie się monofilmu, jego właściwości fizykochemiczne oraz niska cena znalazły zastosowanie między innymi w windsurfingu. Monofilm podlegał różnym modyfikacjom. Jednym z jego wcieleń jest ,,X-Ply'' oraz typy metalizowane. Zabiegi te zmniejszają zasadniczą wadę folii poliestrowej, czyli niską odporność na promieniowanie UV (promieniowanie słoneczne).


Co to jest ,,X- Ply"? Jest to folia poliestrowa (monofilm) pokryta jednostronnie cienkim nalotem polietylenu, w której dwie zgrzane ze sobą warstwy włożono siatkę zbrojeniową wykonaną z różnych rodzajów włókien (poliestrowych, kevlarowych, dynema i innych). Często pokrywa się taką folię pochodnymi aluminium (metalizuje) żeby zwiększyć odporność monofilmu (X-Ply'u) oraz zawartego w nim zbrojenia na promieniowanie UV. Dodatkowo dodaje się do produkowanej folii uszlachetniacze ,,filtry" zwiększające odporność na promieniowanie słoneczne.



Nie wiem i nie zamierzam dochodzić która z firm pierwsza zastosowało folię do budowy swoich żagli. Obecnie wszystkie wiodące marki używają monofilmu oraz różnych hybryd polimer powstających na bazie poliestru do produkcji swoich wyrobów. W nowoczesnych konstrukcjach już tylko niewielka część żagla a właściwie tylko pradawne okno wykonane jest z folii PVC (polichlorku winylu ), pozostała część konstrukcji zrobiona jest z dwuwarstwowej folii poliestrowej zbrojonej siatką z wysoko wytrzymałych włókien.

Dlaczego nie produkuję się żagli z polichlorku winylu? Otóż to proste mimo wysokiej wytrzymałości i trwałości oraz dobrej przejrzystości tego produktu żagiel zachowywałby się jak wykonany z gumy. Zaprojektowanie nowoczesnego pędnika z tak zmiennego (elastycznego) pod względem kształtu tworzywa jest nieprzewidywalne i prawie niemożliwe. Dlatego w starszych typach żagli wstawiano tylko niewielkie okna z PVC aby poszerzyć pole widzenia, a tym samym zwiększyć bezpieczeństwo zawodników w trakcie regat. Dakron był zdecydowanie bardziej przewidywalnym materiałem.



Jeszcze jednym przykładem na modyfikacje w strukturze żagla jest linia North Sails Ace. Żagiel ten uszyty jest z folii o białawym lekko szarym zabarwieniu. To nic innego jak poliestrowa folia do której dodano bieli tytanowej. Taki środek modyfikujący, zabarwia strukturę tworzywa, zwiększając jego wytrzymałość i odporność na UV.
Myślę, że już w niedługim czasie nowatorskie konstrukcję mogą być budowane na bazie folii poliwęglanowej. Może tworzywa polietylenowe niskiej lub wysokiej gęstości dostarczą półproduktu do wykonania super mocnych, lekkich, trwałych i oczywiście tanich folii do wykorzystania w przemyśle windsurfingowym.



Tekst Jerry200.
www.surfomania.pl
Jerry200@op.pl



Wasze komentarze

Katalog sprzętu

HOT

Spoty

Planujesz wyjazd na deskę? W naszej bazie znajdziesz atrakcyjne miejsca.