2010-03-06 19:36, ~Konrad Jamroz konradj@hotsports.pl

Domykanie żagla


Pływanie w ślizgu to jedno a wyciśnięcie z naszego sprzętu maksimum to druga sprawa. Chcąc uzyskać maksymalną prędkość, przy tym zachować lepszą kontrolę nad sprzętem powinniśmy domknąć żagiel.


Domknięcie żagla to nic innego jak pochylenie żagla tak do tyłu, że styka się on prawie likiem dolnym z pokładem deski. Powodem dla którego zaczęto domykać żagle było polepszenie aerodynamicznych właściwości żagla. Starsze konstrukcje z dłuższym i bardziej wyciętym likiem dolnym i żaglem osadzonym bardziej z przodu wymagały domknięcia żagla dla uzyskania odpowiedniej siły aerodynamicznej. Dzisiejsze konstrukcje są znacznie bardziej przyjazne, maja zaokrąglone kształty u podstawy i mocowane są bliżej rufy deski. Pomimo udoskonaleń sprzętu istnieje jeszcze kilka innych powodów wskazujących za domykaniem żagla.

Domykanie żagla wpływa na:

-> zwiększenie prędkości deski

-> zwiększa nacisk na stopę masztową poprawiając tym samym podłużny trym deski, która tym samym przemieszcza się płasko po wodzie.

-> polepsza żeglugę na wiatr

-> wybrany i cofnięty pędnik lepiej reaguje na szkwały i minimalizuje ryzyko katapulty




Mniej doświadczeni deskarze mają tendencje do pływania w ślizgu z niedobranym żaglem. Pomimo, że są wczepieni w linkę trapezową pływają w zbyt pionowej pozycji nadmiernie obciążając rufę deski. Problemem mogą być również linki trapezowe ustawione za bardzo z przodu.











Przy domykaniu pędnika nie bez znaczenia jest sam konstrukcja żagla, która jest uwarunkowana jego przeznaczeniem. Znacznie łatwiej będzie domknąć rozbudowany w liku dolnym i długi po bomie żagiel race i freerace. Tego typu żagle nastawione są na prędkość i osiągają swoje maksymalne właściwości przy ich domknięciu do pokładu deski.




Jak domknąć żagiel?



ZOBACZ SEKWNECJE DOMYKANIA ŻAGLA >>>>>


Domykanie żagla możemy rozpocząć w chwili kiedy jesteśmy już wpięci i zwieszeni na trapezie a stopy znajdują się w uchwytach i swobodnie płyniemy w ślizgu. Rozpoczynamy od pogłębienia swojej pozycji w trapezie. Zwieszamy cały swój ciężar na trapezie i wychylamy się maksymalnie na stronę nawietrzną. Przesuwamy pędnik powoli do tyłu jednocześnie wychylając tylne ramie na zewnątrz. W efekcie wyraĽnie obniżymy pozycje i jeszcze bardziej wychylimy się na nawietrzną. Aby zrównoważyć lekkie dociążenie rufy deski, skręcając się lekko w biodrach wychylamy górną część tułowia do przodu. Lik dolny żagla praktycznie styka się teraz z deską. Ciało jest mocno wychylone na nawietrzną a nogi zapierają się wyraĽnie na desce. Wychylona do przodu górna część tułowia dociąża dziób deski. Żeglując w takiej pozycji możemy maksymalnie wykorzystać potencjał naszego sprzętu.

Nawet mała falka lub szkwał może zakłócić nasz stabilny układ. Płynąć z domkniętym żaglem pozostaje nam więc w miarę konieczności korygować jego ustawienie.


Wasze komentarze

Katalog sprzętu

HOT

Spoty

Planujesz wyjazd na deskę? W naszej bazie znajdziesz atrakcyjne miejsca.